Tips om in conclaaf te gaan met je klant over CAO-verhogingen
In het vierde kwartaal van 2022 zijn de cao-lonen (per uur inclusief bijzondere beloningen) met 3,7 procent toegenomen. Dit is de grootste stijging na het eerste kwartaal van 2002 (4,2 procent). De contractuele loonkosten (cao-lonen en werkgeverspremies) stegen in het vierde kwartaal met 5,0 procent.
Cao-verhoging leidt tot kostprijsverhoging die doorgevoerd moeten worden.
Hoe kan je dat het beste doen?
Onze 5 tips:
- Contractueel afvangen van dit risico
- Borgen van kennis over CAO
- Tooling hebben om juist te kunnen afhandelen
- Blijf de klant ontzorgen en hou het in eigen beheer
- Ruil negativiteit in voor creativiteit (fixedprice, resultaatverplichtingen, statement of work, tijdregistratie)

Dirk-Jan in den Eng: “Het maakt het werk wel intensiever. In augustus 2022 werd bij een klant van ons een nieuwe CAO bekrachtigd welke inging per 1 april 2022. Dat betekent: met terugwerkende kracht.”
Hoe zijn we daar mee omgegaan?
“In onze overeenkomsten is voorzien dat dit soort aanpassingen financieel afgedekt is en samen met de klant hebben wij deze kostenverhogende factor voortijdig kunnen bespreken vanwege onze kennis over verwachte wijzigingen in CAO’s. Dat voorkomt een onaangename verrassing en zorgt ervoor dat er compliant gewerkt wordt.”
Attentie: het aanbesteden heeft een ander juridisch kader en een andere insteek naar de dienstverlener vanuit de aanbesteder. De oplossing die je daarin hebt, lees daar meer over in de blog “Meerjarige aanbestedingen en bijkomende problematiek" .
Lees ook de andere blogs:
Er komt veel bij kijken wanneer je als ZZP’er aan de slag gaat. Een paar voor -en nadelen op een rij.
Wat is contractmanagement en wat doet een contractmanager? Wij leggen het uit.
Waarom dit nieuwe HR-model? Wat is het geheim? Wij lichten het toe.
Ken jij de risico's die zzp met zich meebrengt? Wij hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet.
ADVIES NODIG?
Laat je gegevens achter en wij contacten je binnen 24 uur.