Voor -en nadelen van ZZP’er zijn

 

De voor -en nadelen van ZZP'er zijn

Als zzp'er aan de slag gaan? Je opleiding net afgerond en opzoek naar freelance werk? Of altijd bij een werkgever gewerkt en nu toe aan zelfstandig ondernemerschap? Wat je situatie ook is, er komt veel bij kijken wanneer je als ZZP’er aan de slag gaat. Welke arbeid ga je precies verrichten? Wat is het inkomen wat daar tegenover staat? Welk loon betaal je jezelf uit? Waarom ZZP?
Er zijn zoveel vragen om te beantwoorden. Laten we eerst een paar voor- en nadelen van ZZP'er zijn op een rij zetten:  
Het tarief
Jij bepaalt zelf een uurtarief. Deze is vaak hoger bij een ZZP'er dan wanneer je voor een werkgever werkt.
Prijs jezelf niet uit de markt als zzp'er 😉 (maar zorg wel dat je in ieder geval kostendekkend bent).
Keuzevrijheid
Je hebt totale keuzevrijheid. Jij bepaalt tenslotte! Doen wat jij echt leuk vindt en wanneer jij het wilt. En in goede tijden kan je meer inkomen creëren.
Je bent nooit klaar met je werk, privétijd loopt vaak over in werktijd en andersom.
Fiscaal
De belastingvoordelen leveren een hoger netto rendement bij een ZZP'er (denk aan de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en kleineondernemersregeling).
Als je geen verstand hebt van administratie kan je een boekhouder benaderen om financieel advies in te winnen. Echter kost een boekhouder geld.

(On)Zekerheid


Je bepaalt zelf je primaire en secundaire voorwaarden.

Je hebt zekerheid van een salaris wanneer je in loondienst zit. Als zzp’er heb je die zekerheid niet en heb je ook geen recht op een WW-uitkering. Er is ook geen pensioen geregeld als je als zzp'er te werk gaat, in loondienst gaat er elke maand een vast deel van je salaris naar het pensioenfonds. 

Afwisseling
Afwisseling in je werk, jij kiest voor welke opdrachtgevers je werkt (en hoelang).
Je moet wel zelf op zoek naar opdrachtgevers voor werk.
Leerzaam
Je vergroot je ondernemersvaardigheden omdat er zoveel op je pad komt wat je dient te regelen zoals administratie, netwerken (hoe vind je nieuwe klanten), wat wordt de uitstraling van je bedrijf, hoe regel je de marketing etc.
Je moet je overal over inlezen en dat kost tijd. 
Collega's

Comments are closed.